Min sjukdom , Ulcerös Kolit!

Tänkte ta och berätta om min sjukdom nu eftersom det säkert finns några som undrar
varför jag åker till sjukhuset varje månad osv.
-
Jag har då en tarmsjukdom som heter Ulcerös Kolit (Colitis ulcerosa) och är en autoimun sjukdom, alltså
"Inflammationen uppkommer av att kroppens immunförsvar börjar angripa den egna vävnaden"
Det gör att det uppkommer sår och inflamationer i tarmen och den blir irriterad.
Jag har haft sjukdomen sen jag var ca 7,5 år. Det är mer än halva mitt liv, och jag kommer
att ha den tills jag dör. Om jag inte opererar bort tarmen, men då ska de nog bli ganska
allvarligt före och inga andra mediciner hjälper.
tar man bort delarna av tarmen som är inflamerade, måste man gå med en stomi på magen tills
tarmen läkt ihop igen.
-
Man kan säga att jag "ärvde" sjukdomen av min pappa eftersom han har samma sjukdom och man misstänker
att hans farfar hade den också. Så den går i arv, tyvärr.
Enligt Wikipedia har man fördubblad risk att få Ulcerös Kolit om man har en hög konsumtion av
Omega-3 och en 77 % chans om man tar mycket Omega-3.
-
Även om jag har haft detta mer än halva livet är tarmen fortfarande ostabil och inte alls lika "bra" som kanske
andras är, fast dom haft det en kortare tid. Men detta är väldigt varierande från person till person.
Som mediciner tar jag förutom en grundmedicin, järnmedicin (för att höja hemoglobivärdet), kortison, kalcium eftersom kortisonet har en förtunnande effekt på skelettet, men det hjälper ju mycket med att jag tränar hockey också. Tar även CANCERMEDICIN en gång i veckan, vet dock inte vad det ska hjälpa för exakt.
-
-
Jaa en del om min sjukdom nu då. Hittade också en blogg just där det är en kvinna vid namn Anna Charlotta
som har opererats och skriver om sin sjukdom på bloggen.
-
Tack hej, ska snart åka och träna hockey, vilket läkarna inte trodde en sekund på
när jag fick diagnosen, jag skulle göra ~4år efteråt.




men du ji ju strong i allafall !

2011-03-23 // 18:13:23
» Elsa

Hej!

Hittade hit via en kommentar hos Anna! ;) Jag har Crohns sedan 11-12 år tillbaka. Har haft en ganska lång sjukdomshistoria och jag är inte klar ännu. Jag är stomiopererad sedan två år tillbaka och väntar nu på en tredje operation där man ska ta bort den sista delen av ändtarmen.

Hör gärna av dig om det är något du undrar. Har lagt ut bilder och min blogg handlar enbart om min resa.

Sköt om dig! /Elsa

2011-03-23 // 18:24:40
» Hanna

Hej!



Jag har också UC. Ville bara säga att min läkare har förbjudit mig att äta järn. Tycker det är något du ska kolla eftersom jag har märkt att det lätt irriterar tarmen och triggar skov.



Ta hand om dig!

2011-03-28 // 09:28:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback